Επιχειρηματικό πλάνο | Τα 7 στοιχεία που θα ανοίξουν τον δρόμο σας προς την επιτυχία

Επιχειρηματικό πλάνο | Τα 7 στοιχεία που θα ανοίξουν τον δρόμο σας προς την επιτυχία

Επιχειρηματικό πλάνο | Τα 7 στοιχεία που θα ανοίξουν τον δρόμο σας προς την επιτυχία 1500 1001 webmaster

Μύθος: “Για να κερδίσετε τους επενδυτές, το μόνο που χρειάζεστε είναι μία εξαιρετική επιχειρηματική ιδέα και ένα πρόχειρο σχέδιό της σε μία χαρτοπετσέτα.” – Σίλικον Βάλλεϋ

Πραγματικότητα: “Για να κερδίσετε τους επενδυτές, θα πρέπει να τους πείσετε ότι μπορείτε να μετατρέψετε το όνειρό σας σε βιώσιμη επιχείρηση.” Και αυτό απαιτεί κάτι περισσότερο από ένα πρόχειρο σχέδιο σε μία χαρτοπετσέτα…

Επιχειρηματικό πλάνο. Χωρίς αυτό, κινδυνεύετε να χαρακτηριστείτε ονειροπόλοι ή, στην καλύτερη των περιπτώσεων… χομπίστες. Αντίθετα με αυτό που μπορεί να έχετε στο μυαλό σας, ένα επιχειρηματικό πλάνο δεν χρειάζεται να είναι ολόκληρο βιβλίο. Αρκούν 10 – 12 διαφάνειες που θα καλύπτουν όλα τα βασικά σημεία. Τις λεπτομέρειες θα τις προσθέσετε αργότερα.

Ποια είναι τα βασικά σημεία που πρέπει να αναφέρονται σε ένα επιχειρηματικό πλάνο, και πώς μπορείτε να τραβήξετε το ενδιαφέρον του επενδυτή από την πρώτη κιόλας γραμμή;

Ας ξεκινήσουμε με μία σημαντική λεπτομέρεια: Ξεχάστε τις περίπλοκες ορολογίες και τα ακρωνύμια. Διατηρήστε το ύφος και τη γλώσσα του επιχειρηματικού πλάνου σας τόσο απλά όσο χρειάζεται για να γίνεται κατανοητό από όλους.

Αρχίστε με μία πρόταση ή ερώτηση που θα τραβήξει άμεσα το ενδιαφέρον του επενδυτή και θα εξάψει τη φαντασία του. Μετά, συνεχίστε καλύπτοντας τα παρακάτω βασικά σημεία:

#1. Ορισμός του προβλήματος και η λύση σας.

Προσπαθήστε να αποδώσετε όσο πιο συγκεκριμένα μπορείτε το πρόβλημα που δεσμεύεστε να λύσετε για τους καταναλωτές. Για παράδειγμα, “Αναπτύξαμε μία νέα τεχνολογία για κινητά τηλέφωνα που διπλασιάζει τη ζωή της μπαταρίας στο μισό κόστος. Τέλος στο πρόβλημα απενεργοποίησης του κινητού εν μέσω κλήσης.” 30 δευτερόλεπτα είναι ο μέγιστος χρόνος που έχετε στη διάθεσή σας για αυτό το τμήμα του πλάνου.

#2. Κατάτμηση αγοράς και Ανταγωνισμός.

Θα πρέπει να προσδιορίσετε το εύρος της αγοράς για τη λύση που προτείνετε χωρίς τεχνικούς όρους, στοιχεία τα οποία θα πρέπει να στηρίξετε με επίσημα δεδομένα και στατιστικά – όχι με την προσωπική σας άποψη.

Καταγράψτε τους ανταγωνιστές σας και τυχόν εναλλακτικές που έχουν οι καταναλωτές, τονίζοντας το βιώσιμο ανταγωνιστικό σας πλεονέκτημα, όπως κατοχύρωση μέσω πατέντας και εμπορικού σήματος.

#3. Λεπτομέρειες για το επιχειρηματικό μοντέλο και τη χρηματοροή (cash flow).

Καμία επιχείρηση δεν επιβιώνει χωρίς επιχειρηματικό μοντέλο. Η παροχή δωρεάν προϊόντων ή υπηρεσιών στους καταναλωτές μπορεί να ακούγεται ελκυστική από άποψης μάρκετινγκ, αλλά για να επιβιώσετε χρειάζεστε εισόδημα.

Η λέξη “δωρεάν” είναι απαγορευμένη για τους επενδυτές. Το “δωρεάν” δεν αποφέρει κέρδος, ούτε επιστροφή επί της επένδυσης.

#4. Απόδειξη ότι η ομάδα σας είναι η καλύτερη.

Βεβαιωθείτε ότι θα αναφέρετε συνεργάτες, συμβούλους, μέντορες, και οποιονδήποτε άλλον εμπλέκεται στην ιδέα σας. Η ύπαρξη ομάδας αποδεικνύει ότι αντιμετωπίζετε σοβαρά την πρόκληση – θα πρέπει, όμως, να αποδείξετε ότι η ομάδα είναι ικανή και ενωμένη. Συμπεριλάβετε οποιαδήποτε πληροφορία που να αποδεικνύει προηγούμενη εμπειρία σε σχετικό τομέα.

Να θυμάστε ότι οι επαγγελματίες επενδυτές αναζητούν περισσότερο τους “κατάλληλους ανθρώπους” πίσω από ένα κατάλληλο προϊόν.

#5. Μάρκετινγκ, πωλήσεις και εμπειρία πελάτη.

Οι περισσότεροι θεωρούν το μάρκετινγκ, τις πωλήσεις και την εμπειρία πελάτη απαραίτητα στοιχεία μίας πραγματικής επιχείρησης. Αυτός ακριβώς είναι και ο λόγος που πρέπει να τα συμπεριλάβετε στο πλάνο σας.
Αναφέρετε συγκεκριμένα τι κόστη απαιτούνται για τα τρία παραπάνω στοιχεία. Καμία αναφορά σε αυτά μεταφράζεται ως “κανένα πλάνο”.

#6. Στόχοι: Εισόδημα, κόστη και ανάγκες χρηματοδότησης.

Αν δεν μπορείτε εσείς να θέσετε στόχους, μην περιμένετε να το κάνουν οι επενδυτές για εσάς. Είναι απαραίτητο να θέσετε σημαντικά ορόσημα που θα δίνουν μία κατεύθυνση στην ανάπτυξη της επιχείρησής σας.

Όταν ζητάτε τη στήριξη ενός επενδυτή, θα πρέπει να γνωρίζετε ποια είναι η αξία της επιχείρησής σας τη στιγμή που μιλάτε. Με τη συμβολή τους, οι περισσότεροι επενδυτές περιμένουν ένα μετοχικό μερίδιο ανάλογο της αξίας σας.

#7. Δυνητική επιστροφή επί της επένδυσης, και διαδικασία αποπληρωμής.

Οι επενδυτές αναζητούν εταιρίες με προοπτικές υψηλής ανάπτυξης, οι οποίες μπορούν να διπλασιάζουν τα εισοδήματά τους κάθε χρόνο, και να πουλάνε με υψηλό πολλαπλασιαστή – παρέχοντας επιστροφή x10.

Αν δεν νιώθετε την αυτοπεποίθηση να συντάξετε μόνοι σας ένα επιχειρηματικό πλάνο, μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια – αρκεί να καταλαβαίνετε κάθε λεπτομέρεια που έχει γραφτεί.

Αν και ένα σωστό επιχειρηματικό πλάνο δεν αποτελεί εγγύηση ότι θα κερδίσετε την εμπιστοσύνη των επενδυτών, υπάρχουν έρευνες που αποδεικνύουν ότι οι επιχειρηματίες που ξεκινούν με ένα πλάνο διπλασιάζουν τις πιθανότητες ανάπτυξης μίας επιτυχημένης επιχείρησης.

Σε κάθε περίπτωση, και λαμβάνοντας υπ’ όψιν το γεγονός ότι 50% των startups αποτυγχάνουν, καλό θα ήταν να έχετε κάτι στα χέρια σας που θα αποδεικνύει στους ενδιαφερόμενους επενδυτές ότι έχετε συγκεκριμένο στόχο για την επιτυχία – και όχι απλά ένα ακριβό όνειρο.